Copywriting – czym jest i na czym polega?

Zapewne wielu miało już do czynienia z tym słowem i niestety w równie wielu wypadkach jest ono rozumiane na wyrost. Copywriting, bo o nim mowa to termin, który zdążył już się zadomowić w naszym kraju na dobre. Często mylnie kojarzony z kopiowaniem czegoś i zwyczajnie niedoceniany. Często odbierany jako siedzenie w domu i gramolenie tekstów, które tylko dla osób z zewnątrz mogą wydawać się czymś prostym i niewymagającym wysiłku.

Z drugiej strony coraz więcej copywriterów można spotkać w biurach pracujących na etat. Z roku na rok wzrasta zapotrzebowanie na dobrej jakości teksty i zdaje sobie z tego sprawę każdy, kto tylko na co dzień porusza się w przestrzeni wirtualnej i próbuje wypromować swój biznes. Choć praca copywritera nie wygląda jak typowy dzień w pracy każdego z nas, to trzeba przyznać, że copywriting jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się branży.
Czy każdy może zawodowo pisać teksty? Z jaki trudnościami mierzy się w swojej pracy copywriter? Na jakiego rodzaju teksty jest dziś popyt?

czym jest copywriting

Co kryje się pod słowem ”copywriting”?

Jak już zostało wspomniane wcześniej, nie jest to nowe słowo i raczej doskonale znane większości z nas, choć niekoniecznie odnoszące się do jego rzeczywistego znaczenia. Czym więc jest copywriting?

To nic innego, jak tworzenie unikalnych treści, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców. Teksty te mogą spełniać różne zadania a równie ważna, jak sama treść, jest ich dobre sformatowanie, które sprawia, że czytanie tekstów staje się łatwiejsze. Można to przyrównać do książki, która nawet jeśli jest arcyciekawa, ale ma źle złożony tekst, to po prostu nikt nie będzie chciał jej czytać. Reasumując, osoba, której bliski jest copywriting, to inaczej artysta słowny, dla którego podstawowym narzędziem pracy jest program tekstowy i który przy jego użyciu ”rzeźbi” ciekawe utwory…

Do największych trudności, z jakimi musi mierzyć się copywriter, z pewnością zaliczyć można: brak motywacji i natchnienia, długie godziny spędzone przy komputerze, które pochłaniają znaczną część dnia, wykraczanie czasu spędzonego przy pisaniu także na ten, który teoretycznie powinien być czasem odpoczynku, tracenie czasu na wyszukiwanie niezbędnych informacji w gąszczu wielu innych treści.

Co ma wspólnego pisanie tekstów z marketingiem?

Zasadniczo większość tekstów jest pisana właśnie po to, żeby pełnić funkcję narzędzi marketingowych. Nie zwracają bowiem uwagi odbiorców przypadkowo. Gdzie nie spojrzymy, wszędzie otacza nas jakaś treść. Nawet zdawałoby się proste hasła reklamowe – to też dzieło copywritera.

Wiele osób, które zastanawiają się, jak znaleźć pracę w marketingu, powinni zatem najpierw rozważyć, czy potrafią odnaleźć się jako copywriterzy…

Czy copywriting to praca dla każdego?

Tak jak w każdym innym zawodzie, tak i decydując się na copywriting, trzeba mieć pewne predyspozycje a przede wszystkim lubić to, co się robi. O ile jest dosyć często spotykaną praktyką, że ludzie wykonują dany zawód nie dlatego, że lubią i jest ich pasją, ale że nie mieli wyboru, tak już zostało i po pewnym czasie przyzwyczaili się. O tyle w przypadku tworzenia tekstów takie stanowisko na dłuższą metę może stać się męczące, stąd nie jest to praca dla każdego.

Copywriter musi być przygotowany na zlecenia, które dotyczą wielu różnych dziedzin, a także poświęcenie czasu nas wyszukanie niezbędnych informacji i przygotowanie tekstu. Poza tym powinien także dobrze władać językiem polskim lub sprawnie korzystać z dostępnych korektorów, które są w stanie poprawić najczęstsze błędy ortograficzne, gramatyczne czy interpunkcyjne.

Pisanie oryginalnych tekstów, które mają zaciekawić innych, wymaga nie tylko lekkiego pióra, ale także po prostu serca do tego, co się robi. Nic dziwnego, że copywriting często jest także początkiem do kolejnego zawodu, jakim jest pisanie książek…

na czym polega copywriting

Jakiego rodzaju teksty najczęściej tworzy copywriter?

Zakres działań copywritera obejmuje wiele różnych branż i w związku z tym zahacza o takie dziedziny jak: marketing, prasa, specjalistyczne artykuły, teksty reklamowe itd. Podobnie różna jest długość takich tekstów – od bardzo krótki po niezwykle rozbudowane, zazwyczaj liczone jako znaki ze spacjami (zzs). Do najczęstszych tekstów tworzonych przez copywritera należą:

  • teksty o charakterze zapleczowym,
  • treści czysto reklamowe,
  • opisy produktów, kategorii czy podkategorii,
  • teksty na strony internetowe,
  • posty w social mediach,
  • wpisy na blogach,
  • specjalistyczne artykuły oraz artykuły sponsorowane,
  • treści do ulotek, folderów, wizytówek,
  • treści na one page,
  • uzupełnienie wizytówki Google,
  • szeptanki,
  • a także inne teksty, na które jest zamówienie.

Praca copywritera może być doskonałym wstępem do rozwinięcia własnej kariery jako pisarza, redaktora, korektora itd. Niektórzy traktują ten zawód jako przejściowy, inni z kolei wiążą się z nim na stałe.