Marketing szeptany

Zdecydowana większość klientów podczas dokonywania zakupów kieruje się opiniami innych osób na dany temat. Gdy nie istniał internet marketing szeptany miał formę przekazywania informacji z ust do ust. Stąd też nazwa WoMM – words of mouth marketing. Przed zakupem produktu czy usługi o radę pytano znajomych. Dzisiaj z pomocą przychodzi sieć internetowa.

Czym jest marketing szeptany w Gdyni?

Co to jest marketing szeptany w Gdyni?

Wiele osób szuka informacji, opinii na blogach i forach tematycznych bądź w porównywarkach cen. Oczywiście poszukiwane są opinie od rzeczywistych użytkowników. Tymczasem wielokrotnie natknąć się można na tzw., marketing szeptany. Stosują go firmy, które w ten sposób nieco manipulują opiniami.

Z założenia marketing szeptany w Gdyni ma być sprowokowaniem dyskusji na temat określonego produktu bądź firmy. Ma zachęcać innych do podzielenia się opinią. Nie zawsze tak jednak jest. Bywają firmy, które buzz marketing prowadzą w sposób nieetyczny. To o tyle szkodliwe zjawisko, że spowodować może iż ludzie przestaną wierzyć w opinie umieszczane w internecie.

Dobrze prowadzony marketing szeptany ma szereg zalet, także dla biznesu lokalnego. Na starcie warto się jednak zastanowić czy w danym przypadku ma w ogóle sens. Buzz marketing daje sporo korzyści dużym firmom i biznesom lokalnym. Biuro rachunkowe z Gdyni czy gabinet stomatologiczny z tego miasta mogą dzięki niemu osiągnąć naprawdę sporo.

Kiedy marketing szeptany przynosi korzyści?

Korzyści z marketingu szeptanego w Gdyni

Marketing szeptany w Gdyni, który ma być rzeczywiście skuteczny, wymaga dobrego produktu. Bez tego trudno jest o sukces. Jeśli klienci będą niezadowoleni, niestety na pewno nie omieszkają się tą informacją podzielić w sieci. Drugim istotnym elementem jest wysokiej jakości obsługa klienta. To często zaniedbywana, a jednocześnie bardzo ważna część działania każdej firmy. Ludzie są nawet gotowi wydać nieco więcej, aby móc liczyć na dobrą obsługę.

Idealny buzz marketing to taki, gdy ludzie sami mówią o danej marce i jej produktach. Tak jest, gdy są zadowoleni z oferty. Wówczas wystarczy zainicjować rozmowę na temat firmy, a klienci sami chętnie wypowiadają się o niej w pozytywny sposób. W marketingu szeptanym wcale nie chodzi o publikowanie fałszywych, nieprawdziwych opinii. Nie taka jest idea jego stosowania.

Formy marketingu szeptanego

Tak naprawdę marketing szeptany w Gdyni to pojęcie dość obszerne. Tymczasem buzz marketing ma różne formy. Oczywiście najpopularniejsza jest jego odmiana klasyczna, a więc wpisy na forach internetowych, ale to nie jedyna możliwość. Są też i inne wersje marketingu szeptanego.

  1. Marketing wirusowy – marketing ten wykorzystuje obraz, którego rola we współczesnym świecie cały czas rośnie. Polega on na udostępnianiu ciekawych grafik, memów czy obrazków. Dobrze, gdy kojarzą się one z daną formą. Jeśli są zrobione ze smakiem, wiele osób nawet nie wie, że ma do czynienia właśnie z reklamą.
  2. Brand blogging – w tym przypadku do reklamy wykorzystywane są popularne blogi. Ich twórcy otrzymują od firm konkretne produkty do przetestowania, a potem swoje odczucia publikują w formie wpisów blogowych. Dla użytkowników sieci takie opinie są wiarygodne, gdyż danym blogerom ufają. To jednak skuteczna, chociaż dyskretna reklama.
  3. Community marketing – to marketing społecznościowy, który oparty jest na współpracy ze społecznościami internetowymi przy udziale for, blogów czy grup tematycznych. Opinie członków społeczności trafiają do szerokiej grupy osób, co pozwala na szerokie działania promocyjne.

Gdzie prowadzić marketing szeptany w Gdyni?

W jakich miejscach prowadzić marketing szeptany w Gdyni?

Wprawdzie wiele osób nie docenia roli marketingu szeptanego jako formy promocji marki w sieci, ale zdecydowanie warto na niego postawić. Wcześniej trzeba jednak opracować odpowiednią strategię działania. Nie należy przystępować do pracy bez wcześniejszego przygotowania i publikować wpisy gdzie popadnie.

Kluczem do sukcesu jest wybór miejsc publikacji, gdzie potencjalnie gromadzić się mogą osoby zainteresowane danymi produktami bądź usługami. Jeśli ktoś prowadzi w Gdyni sklep z częściami samochodowymi, to oczywiście warto wspomnieć o nim na forach motoryzacyjnych czy na blogach o autach. Poza tym w przypadku marketingu szeptanego chodzi o pozyskiwanie i generowanie opinie o firmie. Tutaj warto wykorzystać naturalne miejsce do recenzowania np. specjalne portale opinii czy wizytówkę marki w wyszukiwarce Google.

Czy warto marketing szeptany zlecić agencji?

Marketing szeptany a agencja marketingowa

Nie da się ukryć, że rekomendacje i naturalne opinie są bardzo pomocne w promocji firmy. Agencja marketingowa może zająć się edukacją oraz umożliwieniem klientom wypowiadania się na dany temat. Marketing szeptany w Gdyni może sprawić, że o prowadzonym lokalnie biznesie stanie się naprawdę głośno. Doświadczona agencja powinna na samym początku wybrać grupę docelową. W tym przypadku duże znaczenie ma naturalność i nienachalność. Wszystko musi być dokładnie dopracowane. W praktyce na najlepsze efekty liczyć można wówczas, gdy nad reklamą pracuje jednocześnie kilka osób. Każdy ma bowiem inny styl wypowiedzi i inne spojrzenie na temat, co dla marketingu szeptanego jest nie bez znaczenia.

Marketing szeptany w Gdyni – najpopularniejsze błędy

Jakie są popełniane błędy jeśli chodzi o marketing szeptany

Kiepsko skończyć się może próba samodzielnego prowadzenia marketingu szeptanego dla marki. Wiele osób nie wie bowiem, jak się za to w odpowiedni sposób zabrać. Tymczasem internauci pozostają nieugięci wobec firm, które chciały ich „oszukać”. Nie należy więc stawiać na treści bardzo pochwalne, naciski, uporczywe teksty reklamowe. Klienci są naprawdę bardzo czujni i od razu wyczuwają fałsz. Dlatego też o wiele lepszym rozwiązaniem jest samo wspomnienie o marce czy oferowanych przez nią produktach. To jest dobre działanie, które nie sprawi, że ktoś poczuje się oszukany.

W przypadku marketingu szeptanego wypowiedzi nie mogą mieć zbyt oficjalnego tonu. Takie treści od razu wyglądają na napisane na zlecenie. Dodatkowo jednego komentarza nigdy nie należy umieszczać w kilku różnych miejscach. Ponadto wypowiedzi muszą być na temat. Na forum motoryzacyjnym nie wolno więc pisać o farbach do włosów itd.

Liczy się zawsze jakość, a nie ilość. Pozostawienie w sieci kilkuset komentarzy wcale nie musi przełożyć się na duży wzrost sprzedaży. Buzz marketing musi być przede wszystkim dobry jakościowo. Wprawdzie w internecie nie brak wypowiedzi kiepskiej jakości, ale warto zadbać o to, aby dana marka była postrzegana jako godna zaufania i profesjonalna. Marketing szeptany w Gdyni naprawdę może w tym skutecznie pomóc.

Działania te nie polegają na bezmyślnym publikowaniu w sieci linków do sprzedawanych produktów. Takie ruchy są wręcz źle odbierane. Wiele ludzi jest w stanie stwierdzić, że są to działania stricte reklamowe. Oczywiście, jeśli okazja się nadarzy, w internecie można opublikować link, ale nie należy robić tego na siłę.  To może bowiem przynieść więcej złego niż dobrego. Do wszystkiego warto podejść z umiarem, aby nie przesadzić w żadną ze stron.