Marketing sportowy w większości przypadków utożsamiany jest z pozyskaniem dużego sponsora strategicznego, który pozwoli na start w rozgrywkach ligowych. To jednak błędne przekonanie. Co zatem warto na ten temat wiedzieć? Jak to wygląda w przypadku klubów takich jak Arka Gdynia?
Marketing sportowy w praktyce od strony klubów piłkarskich
Obecnie kluby sportowe muszą stawiać na marketing. Bez tego nie mogą w zasadzie sprawnie funkcjonować i rozwijać się, nie tylko w kontekście sportowym. Jednak wiele klubów, zwłaszcza z niższego stopnia rozgrywek, tego tematu unika. Z czego to wynika? Okazuje się, że panuje przekonanie, że takie podejście rodzić może spore koszty finansowe i organizacyjne zarazem. Na to nie wszyscy pozwolić sobie mogą.
W Ekstraklasie czy I lidze kluby takie jak Arka Gdynia mają swoich specjalistów od marketingu. Gorzej jest w przypadku lig niższych. Tam marketing sportowy traktowany jest często po macoszemu. Szkoda, że władze klubów często nie widzą sensu budowania rozpoznawalności marki. Nie mają na to czasu i odpowiedniego personelu.
Dlaczego marketing sportowy jest tak ważny?
Okazuje się, że marketing sportowy nie jest wcale nowym narzędziem promocyjnym. Wykorzystuje się go bowiem od wielu lat, także w Polsce. Umiejętne wykorzystanie marketingu sportowego pozwala na osiągnięcie naprawdę wielu korzyści. Największe z nich to:
- Zbudowanie pozytywnego wizerunku marki – spor wywołuje najczęściej pozytywne emocje, co pozwala na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Ta może być postrzegana jako wspierająca sportowe wartości czy przywiązująca wagę do zdrowego stylu życia.
- Przedstawienie oferty dużej grupie docelowej – to nie zawsze jest najważniejszy cel działań marketingowych. Taki cel mają na ogół firmy związane z branżą sportową czy daną dyscypliną sportu.
- Wzbudzenie zaufania – sport wiąże się z emocjami pozytywnymi. Pozwala na zwiększenie zaufania do marki.
Marketing sportowy warty jest jednak uwagi nie tylko z uwagi na wymienione wyżej korzyści z jego stosowania. Nie da się ukryć, że społeczeństwo jest po prostu coraz bardziej zainteresowane sportem i zdrowym trybem życia. Dodatkowo spada efektywność tradycyjnych form reklamy, przy jednoczesnym wzroście ich cen.
Dla kogo właściwie jest marketing sportowy?
Niektórym wydawać się może, że marketing sportowy zarezerwowany jest tylko i wyłącznie dla dużych firm. To spory błąd. Oczywiście drużyny z Ekstraklasy i bardzo popularni sportowcy są zazwyczaj zarezerwowane dla dużych marek, które mają duży budżet. Jednak sport to również kluby z niższych lig np. Arka Gdynia, mniej popularne dyscypliny sportowe i wydarzenia o takich charakterze. Dają one naprawdę duże zaangażowanie publiczności i wpływają na pozytywny odbiór wizerunkowy reklamodawcy.
Oczywiście warto na samym początku określić swoją grupę docelową i to na niej się skoncentrować. Jeśli oferta skierowana jest do mężczyzn w wieku 20-25 lat, najlepiej skupić się na piłce nożnej lub sportach motorowych. Generalnie jednak wiele firm lokalnych może reklamować się z powodzeniem na imprezach takich jak mecze piłkarskie czy turnieje siatkówki.
Marketing sportowy i jego rodzaje
Marketing sportowy to tak naprawdę dziedzina bardzo rozbudowana. Podzielić ją więc można na kilka podstawowych sektorów działania.
- Marketing produktów i usług związanych ze sportem – dotyczy firm oferujących produkty i usługi związane ze sportem. To również promowanie wydarzeń sportowych np. meczy piłkarskich, treningów, produktów potrzebnych do uprawiania sportu.
- Marketing przedsiębiorstw realizowany poprzez sport – tutaj promowane są usługi i produkty, które z branżą sportową nie są bezpośrednio związane. To np. sponsoring. Przykładów jest sporo np. zawodnicy Arki Gdynia w koszulkach z logiem danej firmy, która ich sponsoruje.
- Marketing organizacji sportowych – to ciekawa forma marketingu sportowego. W tym przypadku celem nie jest reklama towarów i usług, ale promowanie wydarzeń sportowych. Przykładem są turnieje pokazowe, których celem jest promowanie sportu i danej ligi. Wpływa to na wzrost popytu na prawa do pokazywania rozgrywek.
Działania z zakresu marketingu sportowego odbywają się zarówno tradycyjnie, jak i online. To właśnie Internet w dużej mierze zwiększył możliwości, jakie daje marketing sportowy. Aby skutecznie wykorzystać marketing sportowy, należy skorzystać z profesjonalnej agencji marketingowej.
Dodaj komentarz