Arka Gdynia – marketing sportowy

Arka Gdynia – marketing sportowy

Prowadząc lokalne działania marketingowe, warto rozważyć zaangażowanie się w lokalnego zespołu sportowego i wykorzystać marketing sportowy do promocji własnej firmy.
Prowadząc lokalne działania marketingowe, warto rozważyć zaangażowanie się w lokalnego zespołu sportowego i wykorzystać marketing sportowy do promocji własnej firmy.

Marketing sportowy w większości przypadków utożsamiany jest z pozyskaniem dużego sponsora strategicznego, który pozwoli na start w rozgrywkach ligowych. To jednak błędne przekonanie. Co zatem warto na ten temat wiedzieć? Jak to wygląda w przypadku klubów takich jak Arka Gdynia?

Marketing sportowy w praktyce od strony klubów piłkarskich

Marketing sportowy a kluby piłkarskie

Obecnie kluby sportowe muszą stawiać na marketing. Bez tego nie mogą w zasadzie sprawnie funkcjonować i rozwijać się, nie tylko w kontekście sportowym. Jednak wiele klubów, zwłaszcza z niższego stopnia rozgrywek, tego tematu unika. Z czego to wynika? Okazuje się, że panuje przekonanie, że takie podejście rodzić może spore koszty finansowe i organizacyjne zarazem. Na to nie wszyscy pozwolić sobie mogą.

W Ekstraklasie czy I lidze kluby takie jak Arka Gdynia mają swoich specjalistów od marketingu. Gorzej jest w przypadku lig niższych. Tam marketing sportowy traktowany jest często po macoszemu. Szkoda, że władze klubów często nie widzą sensu budowania rozpoznawalności marki. Nie mają na to czasu i odpowiedniego personelu.

Dlaczego marketing sportowy jest tak ważny?

Czy marketing sportowy jest istotny?

Okazuje się, że marketing sportowy nie jest wcale nowym narzędziem promocyjnym. Wykorzystuje się go bowiem od wielu lat, także w Polsce. Umiejętne wykorzystanie marketingu sportowego pozwala na osiągnięcie naprawdę wielu korzyści. Największe z nich to:

  • Zbudowanie pozytywnego wizerunku marki – spor wywołuje najczęściej pozytywne emocje, co pozwala na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Ta może być postrzegana jako wspierająca sportowe wartości czy przywiązująca wagę do zdrowego stylu życia.
  • Przedstawienie oferty dużej grupie docelowej – to nie zawsze jest najważniejszy cel działań marketingowych. Taki cel mają na ogół firmy związane z branżą sportową czy daną dyscypliną sportu.
  • Wzbudzenie zaufania – sport wiąże się z emocjami pozytywnymi. Pozwala na zwiększenie zaufania do marki.

Marketing sportowy warty jest jednak uwagi nie tylko z uwagi na wymienione wyżej korzyści z jego stosowania. Nie da się ukryć, że społeczeństwo jest po prostu coraz bardziej zainteresowane sportem i zdrowym trybem życia. Dodatkowo spada efektywność tradycyjnych form reklamy, przy jednoczesnym wzroście ich cen.

Dla kogo właściwie jest marketing sportowy?

Kto powinien skorzystać z marketingu sportowego?

Niektórym wydawać się może, że marketing sportowy zarezerwowany jest tylko i wyłącznie dla dużych firm. To spory błąd. Oczywiście drużyny z Ekstraklasy i bardzo popularni sportowcy są zazwyczaj zarezerwowane dla dużych marek, które mają duży budżet. Jednak sport to również kluby z niższych lig np. Arka Gdynia, mniej popularne dyscypliny sportowe i wydarzenia o takich charakterze. Dają one naprawdę duże zaangażowanie publiczności i wpływają na pozytywny odbiór wizerunkowy reklamodawcy.

Oczywiście warto na samym początku określić swoją grupę docelową i to na niej się skoncentrować. Jeśli oferta skierowana jest do mężczyzn w wieku 20-25 lat, najlepiej skupić się na piłce nożnej lub sportach motorowych. Generalnie jednak wiele firm lokalnych może reklamować się z powodzeniem na imprezach takich jak mecze piłkarskie czy turnieje siatkówki.

Marketing sportowy i jego rodzaje

Marketing sportowy to tak naprawdę dziedzina bardzo rozbudowana. Podzielić ją więc można na kilka podstawowych sektorów działania.

  1. Marketing produktów i usług związanych ze sportem – dotyczy firm oferujących produkty i usługi związane ze sportem. To również promowanie wydarzeń sportowych np. meczy piłkarskich, treningów, produktów potrzebnych do uprawiania sportu.
  2. Marketing przedsiębiorstw realizowany poprzez sport – tutaj promowane są usługi i produkty, które z branżą sportową nie są bezpośrednio związane. To np. sponsoring. Przykładów jest sporo np. zawodnicy Arki Gdynia w koszulkach z logiem danej firmy, która ich sponsoruje.
  3. Marketing organizacji sportowych – to ciekawa forma marketingu sportowego. W tym przypadku celem nie jest reklama towarów i usług, ale promowanie wydarzeń sportowych. Przykładem są turnieje pokazowe, których celem jest promowanie sportu i danej ligi. Wpływa to na wzrost popytu na prawa do pokazywania rozgrywek.

Działania z zakresu marketingu sportowego odbywają się zarówno tradycyjnie, jak i online. To właśnie Internet w dużej mierze zwiększył możliwości, jakie daje marketing sportowy. Aby skutecznie wykorzystać marketing sportowy, należy skorzystać z profesjonalnej agencji marketingowej.